- Strona główna
- Wszystkie kursy
- Kurs Miksu
-
00. WSTĘP
Dla kogo jest ten kurs? Wprowadzenie w tematykę kursu. Omówienie tego, czego nauczymy się podczas kursu. Jak powinniście się przygotować do kursu, aby uzyskać 100% rezultatów? Dlaczego przerwy są ważne?
-
01. ROUTING
Omówienie DAW’a, którego będę używał. Jakich pluginów będę używał? Co będziemy miksować? Odsłuch materiału. Organizacja śladów i sygnałów.
-
02. GAIN STAGING
Co to właściwie jest gain staging? Ustawienie gain’u każdego sygnału. Pokazanie narzędzi, które ułatwiają ustawienie odpowiednich gain’ów. Kiedy poprawiać gain, a kiedy nie?
-
03. USTAWIAMY FADER’Y
Ustawiamy fader’y od zera. Które źródła na początek i dlaczego? Na co zwrócić uwagę przy podnoszeniu fader’ów? Sprawdzenie polaryzacji na bębnach. Faza na basie. Ustawiamy panoramy.
-
04. REGIONY
Nazywamy kluczowe momenty utworu. Dlaczego to właściwie robimy? Stworzenie fade in’ów i fade out’ów.
-
05. MIXBUSS
Metoda topdown - wyjaśnienie. Wybór i ustawienie plugin’ów na mixbuss’ie. Wytłumaczenie kompresji na sumie.
-
06. AUX BĘBNÓW
Jak traktować sumę bębnów? EQ na sumie bębnów. Kompresja na sumie bębnów. Wytłumaczenie ataku kompresora. EQ kreatywne. Saturacja taśmowa. Kontrola kompresji na sumie.
-
07. STOPA
Słuchamy całego miksu ze skupieniem na stopie. Ustawienie dokładnie fader’ów od stopy (3 mikrofony). Bramkowanie stopy. EQ i kompresja na stopie.
-
08. WERBEL
Słuchamy całego miksu ze skupieniem na werblu. Słuchamy pojedynczych ujęć werbla. Bramkowanie werbla. EQ i kompresja na werblu. Dlaczego taki, a nie inny kompresor? EQ na dole werbla. Saturacja na werblu.
-
09. OVERHEAD’Y
Wstępny EQ overhead’ów. Kompresja. Końcowy EQ overhead’ów.
-
10. ROOM’Y
Dodajemy przestrzenie roomowe do bebnów. EQ room’ów. Kompresja room’ów. Bramkowanie side-chain. Saturacja room’ów. Kontrola kompresji na sumie.
-
11. BLISKIE UJĘCIA BĘBNÓW
Dlaczego używam dodatkowego aux’a do bliskich ujęć? Kompresja grupy bliskich ujęć. Poprawiamy EQ całości bębnów. EQ hi-hat’u. Saturacja hi-hat’u (przester jako EQ)
-
12. BAS
Słuchamy basu z bębnami. Wybór źródeł, których użyjemy. EQ DI-box’a. Limiter DI-box’a. Doblendowanie i EQ żywego wzmacniacza. Kompresja całości basu. EQ całości basu. Ustawienie głośności basu względem bębnów.
-
13. GITARY MIKROFONOWE
Odsłuch i ustawienie poziomów mikrofonów na gitarach. Szukanie ciekawej barwy dla gitar (EQ). Wycinanie rezonansów. Kompresja gitar. Limiter na gitarach. Kompresja pasmowa.
-
14. GITARY DI-BOX’OWE
Ustawienie poziomów gitar. EQ gitar. Saturacja gitar.
-
15. KLAWISZE
Odsłuch beat’u i arpeggiatora. Saturacja beat’u. “Poszerzenie” arpeggiatora na kilka sposobów.
-
16. GŁÓWNY WOKAL
Odsłuch wokalu solo. Wstępne EQ wokalu. Kompresja wokalu. EQ wokalu przed kompresorem. Saturacja wokalu. Kolejny kompresor. Końcowe EQ.
-
17. CHÓRKI
Odsłuch różnych rodzajów dodatkowych wokali. Ustawienie poziomów chórków. Kompresja. EQ. Saturacja. Kompresja pasmowa (soothe2). Rfekty specjalne na wokalu.
-
18. PIERWSZE POPRAWKI
Korekcja pasma sumy gitar. Korekcja pasma bębnów. Korekcja/kompresja pasma basu. Kompresja równoległa na bębnach.
-
19. POPRAWKI NA SUMIE
Saturacja całego miksu. EQ masteringowa całego miksu. Szukanie rezonansów w całym miksie. Małe poprawki na bębnach. Pierwszy limiter.
-
20. PRZESTRZEŃ NA GŁÓWNYM WOKALU
Stworzenie routing’u. Ustawiamy delay. Kompresja side-chain na delay’u. Oddzielny delay na refren.
-
21. PRZESTRZEŃ NA CHÓRKACH
Ustawienie pogłosu bez pośrednio na trackach na części chórków. Dodatkowa wysyłka na delay’a niektórych chórków. Stworzenie specjalnego delay’a na finale piosenki.
-
22. DODATKOWE EFEKTY WOKALOWE
Delay. Efekt “słuchawki”. Automatyka poziomu efektów. Przester na wokalu.
-
23. MASTER LIMITER
Wytłumaczenie głośności miksu. Korekcja saturacji na mixbuss’ie. EQ na masterze.
-
24. AUTOMATYKA
Ustawianie automatyki delay’a w konkretnych miejscach. Efekt odwróconego delay’a.
-
25. PODSUMOWANIE
Określenie na jakim etapie jesteśmy. Odsłuch rezultatów. Finałowe uwagi.